اوفیتزی

اوفیتزی و مافیا

فلورانس. موزه گالری اوفیتزی میزبان نوسازی قسمتی از موزه در نمایشگاهی که رییس موزه آنرا “اخطاری برای همه نوع خشونت علیه بشیریت و میراث فرهنگی” می نامد است.

راهرو  معروف 740 متری وازاری در بمب گذاری مافیا در سال   1993 (که موجب کشته شدن پنج تن شد) آسیب دید. در طی نوسازی راهرو وازاری دو یادبود از کشته شدگان بمب گذاری در ورودی راهرو نصب شده است.

این راهرو طراحی کاسیمو دمدیچی است و توسط جرجیو وازاری هنرمند و مورخ تاریخ هنر در سال 1565 ساخته شده است. هدف از ساخت این راهرو که دستور آنرا دوک فلورانس داده بود اتصال بین کاخ پتیتی (کاخ تفریحی) و کاخ وچینو (کاخ دولتی) بوده است. از سال 1973 اوفیتزی در این راهرو میزبان آثاری از رامبراند و دچیریکو بوده است قبل از آنکه برای نوسازی و مسائل امنیتی در سال 2016 بسته شود.

نوسازی راهرو 11 ماه به طول انجامید و هزینه ای بالغ بر 10 میلیون یورو برای اوفیتزی هزینه دربرداشت. در طی نوسازی تمام تجهیزات امنیتی از نو طراحی و نصب شدند و نقاشی های این راهرو جای خود را به مجسمه های قرن 16 دادند.

اشمیس رئیس گالری اوفیتزی تاریخ 22 می 2021 که مصادف است با سالگرد بمب گذاری را برای افتتاح نمایشگاه درنظر گرفته است. در روز بمب گذاری یک فیات سفید در بیرون راهرو بین ساختمان راهرو و دریاچه آرنو (آکادمی جئورجیفینی) منفجر شد که موجب خسارت به راهروی وازاری و کشته شدن یک نوزاد و یک بچه 9 ساله و 3 نفر دیگر شد. در طی این حادثه تابلوی پرستش شبان اثر ال گریکو و چند تابلوی دیگر بطور کامل سوختند.

اشمیس می گوید:”ارتباطی قوی بین خشونت علیه مردم و خشونت علیه اشیا هنری وجود دارد.  اوفیتزی بمب گذاری شد برای اینکه نماینده و نماد هنر و مردم ایتالیا است.”

دو یادبود در تلاقی راهرو با عمارت جئورجوفیلی و پونته وچینو نصب شده است. اولی عکس هایی از نقاشی های نابود شده در بمب گذاری و دومی عسکی از فلورانس در زمان عقب نشینی نازی ها در سال 1944 به آن شهر است که پل های  سر راه خود به فلورانس را منفجر می کنند. دومین یادبود برای ایتالیا بسیار تلخ است زیرا نشان دهنده اهمیت بسیار اوفیتزی برای رژیم فاشیست ایتالیا است.

در سال 1938 موسیلینی به همراه همکار ودوست خود آدولف هیتلر قبل از دیدار از اوفیتزی بطور اختصاصی از راهرو وازاری دیدن کردند. موسیلینی با تدارک پنجره ای (که برای فخر فروختن در نزد هیتلر خود دستور طراحی آنرا داده بود) از راهرو وازاری دیدن کردند. (این منظره در راهرو وازاری بسیار تماشایی است زیرا نمایی از ساختمان های فلورانس در کرانه دریاچه آرنو از داخل اوفیتزی به بیننده می دهد.)

ترجمه : نیما نعمانی

تهیه شده توسط آرت اکو