مارسل دوشان

مارسل دو شان

بیوگرافی

مارسل دوشان، در سال ۱۸۸۷ در فرانسه چشم به جهان گشود. خانواده دوشان، خانواده‌ای فرهنگی و اهل هنر بودند.«امیل نیکول»، پدربزرگ مادری دوشان، نقاش ماهری بود و تصاویر نقاشی‌ها او سراسر خانه آن‌ها را پوشانده بود. خواهران و برادران دوشان هم همه نقاش و مجسمه‌ساز بودند و او در محیطی هنری رشد کرد.

دوشان نقاشی آکادمیک را زیر نظر معلمی گذراند که مخالف امپرسیونیسم و هنر مدرن بود و سعی داشت تا دانش آموزان را به سمت هنر کلاسیک گرایش دهد. اولین فعالیت هنری و حرفه‌ای دوشان در سن ۱۵ سالگی بود، پرتره‌ای که با آبرنگ از خواهرش سوزان کشید.

اولین تجربیات حرفه‌ای دوشان پیروی از فوویسم‌ها بود، در بسیاری از آثارش گرایش او به سمت سمبولیسم دیده می‌شود. شاید بتوان گفت که دوشان بسیار تحت تأثیر برادر بزرگ‌ترش بود و در اوایل سال‌های حرفه‌ای فعالیتش گرایش برادرش را ادامه داد. دوشان در سالن پاییز آثار زیادی را به نمایش درآورد.

مارسل دوشان و هنر مدرن

دوشان با اشراف کاملی که به هنر مدرن داشت، با نوشتن مقاله‌های اعتراضی سعی کرد تا هنر مدرن را به چالش بکشد. او با هر عملی که هنر را به عملکردی تجاری تبدیل می‌کرد مخالف بود. خود دوشان آثار محدودی خلق کرده و به نمایش گذاشته است ولی در معدود آثارش هم نشان داده تا چه اندازه از هنرهای زمانه‌اش جلوتر است و به‌خوبی درک درستی از هنر ناب و مدرن داشته است.

پس از جنگ جهانی اول، هنرمندانی نظیر مانه و گوستاو کوربه آثارشان را در نمایشگاه‌ها به نمایش درآوردند. بسیاری از هنرمندان آن زمان به آثار کوربه و هنر کلاسیک گرایش بیشتری نشان می‌دادند و همین مسئله باعث شد تا میان هنر مدرن و هنر وابسته به اصول شکافی به وجود بیاید و فاصله میان هنرمندان را بیشتر کند.

همین مسئله باعث شده بود که بسیاری هنر فاخر را هنر کلاسیک بدانند و هنری که با تکیه بر معنا اثر هنری آفریده، هنری بی‌محتوا باشد.

مارسل دوشان و پیکاسو

یکی از جنجالی‌ترین و مهم‌ترین آثار دوشان، «کاسه توالت» است. بر اساس یک نظرسنجی هنری، کاسه توالت مارسل دوشان تأثیرگذارترین اثر هنری مدرن دنیا در تمامی دوران نام‌گرفته است. در این نظرسنجی پس‌ازاین اثر دوشان، تابلوی «دوشیزگان آوینیون» اثر پابلو پیکاسو متعلق به سال ۱۹۰۷ در مقام دوم و تابلوی مریلین مونرو اثر اندی وارهول متعلق به سال ۱۹۶۲ در مقام سوم قرارگرفته‌اند.

دوشان در سال ۱۹۱۷ این توالت را امضا کرد و آن را در نمایشگاهی به نمایش گذاشت؛ او با این کار دنیای هنر را شوکه کرد. سایمون ویلسون، کارشناس هنری می‌گوید: «انتخاب اثر دوشان پیش از آثار پیکاسو و ماتیس واقعاً شوکه ‌کننده است؛ اما این انتخاب بیانگر پویایی هنر امروز و این نکته است که در هنر مهم‌ترین چیز فرایند خلاقه‌ای است که در اثر هنری، خود را به رخ می‌کشد و فرقی نمی‌کند که اثر از چه ساخته‌شده یا چه شکلی داشته باشد.»

دوشان با امضا کردن یک کاسه توالت و قرار دادن آن در نمایشگاه، دهن کجی کرد به دنیای هنر تجاری و بی‌محتوایی برخی از آثار این دنیا را به رخ کشید.

دوشان تأثیرات زیادی در هنر آوانگارد و مدرن گذاشت، او در ۲ اکتبر ۱۹۶۸ درگذشت.

تهیه شده توسط آرت اکو

Leave a Comment

Your email address will not be published.