صادق تبریزی

صادق تبریزی

صادق تبریزی

متولد ۱۳۱۷، تهران، ایران

تحصیلات

دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته معماری در دانشکده هنرهای تزئینی

بیوگرافی

صادق تبریزی نقاش و خوش‌نویس ایرانی و از پیشروان سبک نقاشیخط است. او همچنین از پیشگامان مکتب سقاخانه شمرده می شود. در زمینه سفال و سرامیک نیز فعالیت داشت و بسیاری از خط‌نگاره‌هایش را نخستین بار روی قطعات سرامیک اجرا کرد و به عنوان بنیان گذار این سبک شناخته شد. فرم‌های خوشنویسی را با  نقاشی‌های قهوه‌خانه ترکیب کرد و سبکی تازه برای خود به وجود آورد. انسان، اسب، فضاهای عاشقانه و طیف های رنگی بسیار از ویژگی های آثار تبریزی می باشد.
نخستین بار آثار وی در انجمن ایران و امریکا نمایش داده شد و درچند بینال‌ در تهران، نمایشگاه های بین المللی و آرت فرهای مختلف نیز شرکت کرده است. 
او در سال ۱۳۵۲ نگارخانه ۶۶ را در خیابان سمیه کنونی دایر کرد.
تبریزی در طول دوران کاری خود جوایزی کسب کرده است  از جمله تقدیر نامه وزارت مسکن و شهرسازی برای طرح توسعه حرم حضرت معصومه قم در سال ۱۳۸۳ و دریافت نشان درجه یک هنری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۶.
صادق تبریزی در سال ۱۳۹۶در لندن در گذشت.

نمایشگاه‌های انفرادی

1349نمایشگاه انفرادی، گالری بِرگِس، تهران
1351نمایشگاه انفرادی، گالری کوروش، پاریس
1351نمایشگاه انفرادی، گالری بِنگ‌استون، استکهلم
1371نمایشگاه انفرادی، هتل بِوِرلی هیلز، لس آنجلس، ایالات متحده
1371نمایشگاه انفرادی، دانشگاه کلمبیا، نیویورک

«پرهیز از تاریکی و تیرگی و سوق دادن نگاه‌ها به روشنی هدف اصلی هنر امروز جهان است. جهان این روزها با بحران‌های بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کرد؛ از انقلاب‌های عربی گرفته تا گرسنگی در آفریقا، آوارگی ستمدیدگان. من فکر می‌کنم هنر وسیله‌ای برای شناخت و ارزیابی پدیده‌های پیچیده و پی بردن به دلایل تاریخی و جامعه‌شناختی آنهاست. اما مهم‌تر از همه این‌ها، رسیدن به مفهومی عمیق‌تر از واقعیت شرط است. آثار تبریزی در راستای رسیدن به این مفاهیم اجرا شده‌اند. او در آثارش روی روشنی، عشق و صلح دست می‌گذارد. »